MOST pillanatának a valósága
Sok spirituális ember az utóbbi
időben előszeretettel használja azt a kifejezést, hogy Ő a MOST-ban él. Ez igaz
is, hiszen nem is tudnánk máshol élni csak általa. Az már megint más kérdés,
hogy tényleg ezt ismeri fel az ember, vagy esetleg csak gondolja, hogy a figyelme
ott van. Sajnos a tapasztalatom, hogy az utóbbi. Az igazi MOST pillanata által
sem idő, sem ego (én), sem probléma, sem kétség nem tud jelen lenni. Ha ezek
közül bármelyik is megjelenik a figyelmünkön keresztül, már nem a MOST-ban,
hanem csak az arról való elképzelésben van a személy. Nem az a MOST léte, hogy
a cselekvésre figyelve megállapítom, hogy én most állok, eszem, dolgozom...
stb. hanem, hogy a pillanaton keresztül a figyelmem semmit nem ragad meg. Sem
érzést, sem gondolatot, sem cselekvést és mégis áramlik a jelenlét a testen keresztül
a Lét minden pillanatában. Ez persze a személy és elme azonosulásán keresztül
megvalósíthatatlan. Ezért fontos, hogy az én ez vagyok, az vagyok, ilyen
vagyok, olyan vagyok gondolatokat elengedve az ember merje figyelmen kívül
hagyni az összes elképzelését arról, hogy ki Ő. Másokkal is ezt kell tenni! Nem
ismerhetem, és nem tudhatom, hogy kik ők. A jövővel is ezt kell tenni és a
múltat pedig el kell engedni, ami nem határozhatja meg a következő pillanatom
létét elvárásként. A szabadság az, hogy semmitől nem függök, és semmi nem
korlátoz. A megfelelés, hogy milyennek kell lennie a MOST-nak az elme
elképzelése szerint és azt, hogy hogyan kell megélni, máris egy elvárást
támaszt a spirituális útkereső felé. Ha ezen tartom a figyelmem, akkor nem a
jelent tapasztalom meg, hanem az elme kivetítését egy elképzelés alapján. Ha viszont, van egy elképzelésem, akkor kevésbé ismerhetem fel azt, ami
tényleg ott van jelenként. Még azt is el
kell engedni, hogy bármit el kell engedni, vagyis azt is el kell engedni, hogy
van mit elengedni. Amikor tényleg fel meri az elme vállalni, hogy az
ismeretlenbe ugorjon, akkor minden ragaszkodás meg szűnik létezni, még a létezés érzésére való figyelem is. Mert,
ha erre figyelünk, akkor máris ott van az, aki ezzel azonosítja magát és
ezáltal megjelenik azonnal a viszonylagosság. A viszonylagosság pedig már a
kettősség világát mozgatja az elmén keresztül. Persze a személy szükséges a
fizikális világ tapasztalatához, de a vele való azonosulásra nincs szükség,
csak a személy felismerésére és az általa megjelenő és érzékelhető tapasztalatra,
formára a pillanaton keresztül. Ez viszont lényeges szó, hogy a pillanaton
keresztül. Ezt az apró és fontos momentumot előszeretettel hagyja
figyelmen kívül az elme, ezért mindig ragaszkodik az időhöz. Az idő által pedig
azonnal megjelenik a kétség. A MOST pillanata soha nem kérdőjelezhető meg,
mivel nincs semmilyen viszonylagossága. Egyedi és megismételhetetlen az
Univerzumban. A múltat és a jövőt pedig az elme állandóan méricskéli,
viszonyítgatja egymáshoz és ítélkezik általa. Így sehogy nem tud a MOST
pillanata az örökkévalóságon keresztül „mozgásban” lenni és a változás útját
mutatni. Az elme figyelme megragad az időben és egy történetben majd azt
ismételgeti, míg a személy megunja, és a változás érzése által motiválva lesz másfelé
figyelni. Ha ez az érzés nem elég erős, akkor még sokáig játssza a személy a
múlt szerepét, aktiválva ezt a jövőre kivetítve és a MOST pillanatának
felismerését elkerülve elmegy az igazi élete mellett.
Fontos tehát megérteni, (mert az
elmének az elején kell a megértés, ahhoz hogy utána azt elengedve felismerje,
nem kell a megértés), hogy a MOST pillanatában a felismerésen kívül nincs jelen
semmi más. Ez az, amitől retteg az én és elképzelni sem tudja, hogy így hogyan
lehet élni. De pont az a lényege, hogy nem tudja elképzelni, mivel ezzel máris
a MOST-ban van a figyelme a személynek. De amikor ezt felismerve ragaszkodunk,
ahhoz, hogy az a jó, ha elképzeljük az életünket, és hogy mi lesz a jövőben, mert az adja meg a
biztonság érzését, akkor máris megtagadva a MOST pillanatát visszakerült a
figyelem a múlt alapján egy kivetített jövőképbe, ami mindig a kétség és az
elutasítottság érzésén keresztül fog láttatni mindent. Miért? kérdezheti a személy. Mert a MOST pillanatának teljességét és tökéletességét elutasította az elme és a pillanat értelmezése és elemzése után igyekszik kitalálni az igazi megoldást, és olyan ötletekkel próbálkozik, ami a biztonság reményét
kelti a személyben. De ha az alapvető motiváltságom a kétség és az elutasítás, vagyis a pillanat bizalmatlansága, akkor igen nehézzé válik a Jelenlét elfogadásának a megtapasztalása. Az igazi biztonságot az adja, ha
elengedve minden elképzelést, rábízom magam a pillanatra, úgy ahogyan az
megjelenik számomra, gondoskodva a Létem megtapasztalási formájáról.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése